Kdo zlepšuje procesy
Je správné, aby ten, kdo nějakou činnost vykonává, ji také měl umět zlepšovat?
Odpověď je skryta v definici pojmu "odborník", jak jej chápe Průmyslové inženýrství:
Odborník je člověk, který má s danou činností bezprostřední a každodenní zkušenost.
Pokud se přidržíme tohoto chápání, pak dojdeme k jednoduchému závěru, že
- soustružník je odborník na soustružení, nikoli na aplikaci nejmodernějších řezných materiálů a obráběcích postupů, tím je technolog.
- montér je odborník na montáž složitého stroje, nikoli na zkracování této montáže.
- údržbář je odborník na provádění údržby svěřených strojů, nikoli na vytváření systému racionální údržby a standardizaci postupů.
Žádný z uvedených pracovníků není zkrátka odborník na zlepšování, neboť to nedělá každý den. Tím nechci tvrdit, že v příkladech uvedení pracovníci nedokáží vůbec svou činnost zlepšovat.
Existují dva druhy zlepšování:
1) Intuitivní je založeno na nápadech, které napadnou každého, přináší ale jen obvyklá byť užitečná řešení.
2) Systematické zlepšování je založeno na profesionální znalosti a využívání ověřených a účinných metod a nástrojů používaných odborníkem na zlepšování - průmyslovým inženýrem. Zlepšování je jeho profesí, je nejvlastnější podstatou jeho práce, je k ní vybaven a má v tomto oboru rozsáhlé zkušenosti z mnoha rozdílných průmyslových podniků.
Závěr:
- Pro provádění nějaké činnosti je třeba zásadně jiná kvalifikace, než pro zlepšování téže činnosti.
- Procesy se musí zlepšovat za účasti pracovníků, kteří proces vykonávají nebo mají k němu co říci, neboť jsou zdrojem přímých informací o daném procesu.
- Zlepšování musí vést odborník na zlepšování - průmyslový inženýr. To se samozřejmě netýká jednoduchých problémů, kde intuitivní zlepšování postačí.